~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~

Tuesday, March 1, 2011

Cakap 'KOSONG'


Duduk belajar dalam kelas yang sama dari tahun 1 sampai tahun 6. Sama-sama mendapat didikan ilmu. Kerja rumah diberi sama rata. Pendedahan motivasi diberi. Bimbingan diberi dari semasa ke sama. Persoalannya, apabila dibuat ujian, adakah murid2 akan menemui markah yang sama? Dengan tegas saya katakan‘TIDAK!!’ Jika kita menyuruh mereka membuat karangan pada sesuatu tajuk secara spontan, adakah ayat yang ditulis mereka semuanya sama? Jawapannya jelas sekali bukan?
Untuk membuat kek keju, jika ada bahan-bahannya, betul cara membuatnya, kita akan dapat hasilkan sebuah kek keju yang amat sedap. Bekerja dengan mesin, bila dah siap settingnya, kita akan dapat hasil yang kita mahukan. Bagaimana pula dengan manusia, walaupun ‘acuan’nya kita dah sediakan cantik, tapi hasilnya kita masih belum tahu. Manusia ada keinginan, kehendak, minat, keupayaan yang berbeza, kemahiran yang pelbagai, jadi pendekatan juga seharusnya pelbagai. Belajar dan terus belajar untuk mengajar.
Mano ko pandang tu banggg, orang laen sumoo pandang dopan(gambar hiasan)

1. “ Semua murid pandang depan”
Arahan yang diberi jelas. Tapi kalo kita lihat,ramai kanak2 suka membuat tindakan yang berlawanan dari arahan yang jelas ni. Contoh: “Jangan bising” mereka biasanya akan terus bising. “Jangan buang sampah merata-rata”, mereka akan buang sampah disitu. Tapi murid2 yang faham arahan dengan jelas dan mereka ikut, itulah murid yang hebat sahsiahnya dan kebanyakannya cemerlang.

2. “ Siapa xpandang depan, siapp!!”
Bentuk ugutan. Saya pernah gunakannya, percaya atau tidak, ia memang berkesan.
Drpd “jangan bising” menjadi “siapa bising die balik lambat”. Memang diam, tp bila fikir2 balik pendidikan berasaskan ugutan menjadikan mereka dilatih utk menjadi takut pd guru n peraturan, bukannya menjadi hormat pada guru dan menurut peraturan dengan rela hati.

3. “Haa baik, dengar sini, saya ada berita baik nak beritahu anda semua, selagi tak senyap, saya takkan beritahu”
Dalam peringkat kanak2, perasaan ingin tahu mereka sangat tinggi, mereka sanggup buat apa sahaja untuk meleraikan curiousity tu, termasuklah melakukan benda yang mereka rasa paling susah nk buat, iaitu duduk diam dan fokus.
Andaikata ianya terlalu sukar untuk dilakukan semasa proses p&p(pembelajaran dan pengajaran), jadikan kelemahan mereka(suka bermain) sebagai kekuatan proses p&p kita, masukkan dengan permainan dan perbanyakkan aktiviti.

a) Guna ruang di beberapa sudut kelas
b) Pelbagaikan penggunaan intonasi dlm menyebut satu2 perkataan.
c) Lughatul jasadiah atau bahasa badan yang menggambarkan perkataan yang disebut.
d) Permainan dalam kelas, kanak2 sebenarnya sentiasa belajar dan focus dlm bermain.
Apapun, ini hanyalah pendapat peribadi dari seorang guru biasa, banyak lagi benda yang perlu saya pelajari. Selamat mencuba, jom kongsi2 ilmu

No comments:

Post a Comment