~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~tak jumpa kerana tak mencari~tak rasa kerana tak menghayati~

Tuesday, March 23, 2010

Sedih itu datang dari Allah



Semalam menerima berita along keguguran, so dalam hati memang sedih, sebab tahu macammana susahnya dia jaga kandungannya. Sedih macammanapun,along lg lah sedih, so xleh nk tunjukkan kesedihan tu depan along, kne jadi kuat untuk dia..Bagi moral support..

Alhamdulillah, senang nk pujuk along, mak cakap, sumenya ada hikmahnya, along dah boleh faham. Erm mak pun sebenarnya sedih, masa tahu berita along mengandung, mak antara yang paling gembira, yela, bakal menyambut cucu sulung. Tapi kejadian semalam, xnampak pun riak kecewa pada wajah mak masa jumpa along, mak lebih risaukan keadaan along..ye, itu yang utama.

Terfikir..kenapa perlu ada perasaan sedih? Kenapa kita xleh nk gembira je sepanjang masa? Hurmm..kalo hati kita sentiasa gembira, sentiasa enjoy, maka mereka xkan sedar betapa bernilainya nikmat Allah. Dengan rasa bersedih ni, barulah manusia tahu bersyukur dan berterima kasih atas kebahagiaan hidup mereka.

Apa yang sepatutnya,sebagai orang Islam, kita perlu sentiasa gembira, walaupun kesedihan datang dalam hidup kita. Seperti sabda Rasulullah:
“Sungguh menakjubkan perilaku seorang mukmin. Semua keadaan adalah baik baginya. Jika memperoleh kesenangan dia bersyukur, dan yang demikian itu baik baginya; dan jika dia ditimpa kesusahan, dia bersabar, dan yang demikian itu adalah baik baginya. Perilaku seperti itu hanya ada pada diri seorang mukmin”
(Hadis riwayat Muslim dan Ahmad)

Tapi hati kita ni sungguh lemah dan xsekuat itu, berdoalah sentiasa moga hati-hati ini akan sekuat hati mukmin yang sejati.
Namun sekiranya hati ini sedih, maka, ingatlah Allah, serta carilah pertolongan Allah yg Esa.

Dalam surah Al-Hasyr ayat 19 Allah SWT berfirman yang maksudnya:
“Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang melupakan Allah. Lalu Allah menjadikan mereka melupakan diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasiq.”
Bila berduka cita, kita pandang sekeliling, tetapi tiada orang yg menemani..rasa keseorangan.. namun ketahuilah Allah sentiasa ada di sisi kita, menjadi pendengar yang sangat setia dan juga pembantu yang Maha Pemurah.


Ingatlah ramai manusia yang tiada apa-apa untuk dimakan pada ketika ini? Rumah mereka musnah dilanda banjir dan taufan, anak dan isteri mereka mati di hadapan mata kerana tembusan peluru, serta kehancuran bangsa dan negara oleh kekejaman perang. Jika kita berasa sedih, ingatlah bahawa masih ramai yang jauh lebih sedih daripada kita. Maka bersyukurlah dan anggaplah kesedihan itu sebagai ujian daripada-Nya.

1 comment:

  1. salam awak..
    sy pun tumpang sedih utk family awk..
    sbgai seorg perempuan sy memahami ape yg k.long rasa..
    hope k.long kuat..

    ReplyDelete